torsdag 5 februari 2009

Skottland

Hmm, ja, bättre sent än aldrig. Snart en vecka sen Linus och jag kom hem från Skottland, men värt att skriva om är det väl ändå. Dessutom vill jag inte plugga ;)

Så, måndag förra veckan:
  • Två lektioner i skolan
  • Korv på pressbyrån
  • Tåg till Köpenhamn
  • Rekordsnabb incheckning på Kastrup
  • Rad 14 på ett plan med 13 rader, allra längst bak vid toaletterna och motorerna
  • Lustiga konversationer under take-off
  • Ankomst planerad till 16.00 varpå jag var orolig över huruvida vi skulle hinna med 16.55-bussen från flygplatsen. Det visade sig att vi behövde vänta på 16.15 bussen...
  • Skrattade åt Aberdeens minimala flygplats (två bagageband, 20 incheckningsdiskar och 12 gater, men de verkade bara använda två)
  • Immig flygbuss
  • Promenad med resväskor längs små vägar i Aberdeen som det fanns några ganska lustiga ställen längsmed
  • Aberdeen Guest House, mycket trevligt
  • Nudlar
  • Lång kvällspromenad, konstaterade att Aberdeen är en väldigt fin stad

Tisdag:

  • Frigolitbröd och kondomte
  • Bråttom till universitetet
  • Trevlig universitetstur. Tydligen är gräset vid huvudbyggnadens innegård förbannat, om man går på det och är en undergraduate så kommer man inte att få sin degree. Någon vaktmästare hade nog ganska kul
  • Gick och fotade medan Linus hade möte på juridikfakulteten, och sen träffade jag några trevliga Nigerianer som jag (och Linus när han var färdig) satt och snackade med
  • I Nigeria har folk inte alltid mat men de är glada ändå, man lär känna folk genom att börja prata med främlingar och man hjälper gamla människor som bär kassar på stan. Sverige känns väldigt sorgligt.
  • 3,5 timme buss till Glasgow
  • Aggressiv skotsk busschafför som mycket väl hade kunnat köra in i bilen för oss bara för sakens skull. Väldigt intressant karaktär...
  • Euro-hostel, mycket trevligare rum denna gång
  • Nudlar
  • Bailey's med mintsmak i popcornskålar (som hade en svag smak av biff efter nudlarna) i kombination med extrem sentimentalitet

Onsdag:

  • Vaknade då och då under ett par timmar och var tvungen att gå och kolla så jag inte hade försovit mig
  • Förkylning
  • Inte en kall dusch
  • Den tropiska juicen (som vi drack i juni och som smakade mer kemikalier än vad juice borde kunna smaka) fanns inte kvar vid frukosten
  • Tunnelbana från St Enoch subway station
  • Starbuckskaffe
  • Gick runt på universitetsområdet, visade Linus huvudbyggnaden och såg hur hans bild av Glasgow förändrades mer och mer tills han såg helt förälskad ut. Samma sak som hände oss i juni, man blir bara så kär i huvudbyggnaden, universitetsområdet och känslan där...
  • Nervösnervösnervösnervös
  • Peptalk med mig själv på väg till Wolfson Medical School. Jag blev pepp. En stund.
  • Irländare vid namn Steven som tränar parcour (stavning?) och spelar pipes hade intervjun före mig, han var trevlig.
  • Kostymklädda intervjuoffer
  • Intervju. Svårt att avgöra hur det gick, jag lät lite förvirrad i början men slutet gick bra. Hade koll på deras kurs i alla fall. Men de hade pokeransikten, så det är svårt att säga hur det egentligen gick. Inte katastrof i alla fall så jag hoppas...!
  • Buss till Dundee och sen regionsbuss till St Andrews. Frös.
  • Hoppity House, underbart! Underbart namn, läge och ägare. Gordon & Heather, helt underbara, de har nog b&b delvis för skojs skull, de hade verkligen kunnat ta mer betalt
  • Restaurang. Insåg efter ett tag att det mest satt par där och att de spelade romantisk musik. Vi skrattade åt det.
  • St Andrews fiint! Var vid slottsruinerna och gick längs strandpromenaden, där var fantastiskt vackert, det kändes nästan overkligt.
  • Dagens bästa:
    Alex (på rummet): Det känns lite overkligt att St Andrews ser ut sådär och finns där utanför rummet...!
    Linus: Jag tror inte riktigt jag har smält det än (paus) Var la du flaskan?
  • Bailey's, psykadeliska tavlor med snigelögon och annat och en väldigt trevlig kväll.

Torsdag:

  • Bråttom till intervju, lite utflippad
  • Intervju. Först läsa artikel och sedan själva intervjun. Kände mig pepp när jag läste artikeln (tack oral commentaries och tok), själva intervjun gick okej. Missade en del i början när de frågade om deras kurs men sen gick det jättebra, så det var svårt att avgöra återigen. Okej i alla fall.
  • Mer promenad i St Andrews. Fortfarande fint. Och litet. Vääääldigt litet. 18000 invånare är inte mycket alltså...
  • Var tvungen att skriva lite på en bänk nära havet, kunde inte låta bli att bli inspirerad
  • Universitetstur, gav inte så mycket egentligen
  • Hämtade väskorna på Hoppity (ärligt talat, vem låter gäster behålla nyckeln när de checkat ur så det kan gå och hämta sina väskor? Snel hest!)
  • Buss till Dundee, fika på lustigt diner och sen buss till Aberdeen och en till buss till youth hostel
  • Försök att sova på bussen dog när jag helt plötsligt hade tre strofer av en dikt i huvudet (se pottery blog). St Andrews är inspirerande.
  • Nudlar
  • Lustiga människor i köket på youth hostel, drogs nästan med ut på en pubrunda av en sydafrikan och en nederländare
  • Bailey's och djupa samtal

Det blir bara en bild från resan för punktlistan blir helt messed up när jag lägger till bilder. Inte igen. Nej.

Fredag:

  • Tidig morgon, tidig buss, frukost på flygplatsen.
  • Smidigt flyg från liten flygplats, hemma mitt på dan.
  • Sjukt nöjd med resan
  • Beslutsångest. St Andrews har programmen och Glasgow staden. Och psykologi eller medicin?

Och nu är det plugg som gäller. Plugg plugg plugg. Mock exams vecka 9, tio prov på en vecka, nu får jag nog fortsätta plugga... Har haft några effektiva dagar den senaste tiden, det känns bra

Inga kommentarer: